3 aug. 2012

 
SPRE SUCCES PRIN PROACTIVITATE
                                                                                                   LUCIA PÎRĂU

                                                
                                               ACADEMIA ÎNVĂŢĂTORULUI MODERN  
CONFERINŢA ŞTIINŢIFICO-METODICĂ,
5 AUGUST,2012
BUNE PRACTICI ÎN ŞCOALA PROACTIVĂ
ŞEDINŢA PLENARĂ
                                                   MOTTO: Succesul este utilizarea la maximum a
                                                                      capacităţilor pe  care le posezi.
                                                                                                              Zig Ziglar
        
       Îmi permit să valorific acest subiect  pornind de la cuvîntul de ordine al liceului în care activez  ca  director adjunct : „ Elev de succes, liceu de succes, societate de succes”.
        Aceste cuvinte spun totul despre o instutuţie cu tradiţii   frumoase de-a lungul anilor, cu cadre didactice cu experienţă  de  înaltă calificare, avînd acelaşi obiectiv: de a onora calitatea instruirii într-un liceu de succes, fiind condus de patronul spiritual George Coşbuc.
        A devenit o tradiţie continuă, de buni ani, începînd cu data de 21 septembrie( ziua de naştere a poetului ardelean), să organizăm  în liceu un careu de omagiere a poetului. Anul acesta reîntregesc acest obicei, asumîndu-mi propria responsabilitate în decizie, fiind susţinută de echipa managerială şi colectivul învăţătorilor din treapta primară şi acţionînd  pe propria iniţiativă în  implementarea unui proiect de creaţie literară păstrînd titlul „George Coşbuc-sînt suflet în sufletul neamului meu...”, cu participarea a mai multor elevi şi din alte instituţii din municipiu. Nu încerc să mă consolez cu gîndul: de ce n-am făcut-o pînă acum, că nu am dispus de timp sau am avut alte obstacole, dar  ideea de iniţiere a proiectului a pornit de la aniversarea a 30 de ani de activitate a instituţiei, în anul de studiu 2012-2013. Sînt convinsă de implementarea cu succes a proiectului, pentru că va duce la o continuitate pozitivă în viaţa artistică a treptei primare şi la un parteneriat cultural între instituţii, va adînci şi completa procesul de învăţare, va dezvolta talentele şi aptitudinile elevilor şi mai cu seamă va organiza plăcut timpul liber al acestora.
         Un proiect educativ este o activitate cu particularităţi, care se deosebesc de cele din cadrul lecţiilor. Pot spune cu fermitate acest lucru, pentru că am realizat proiecte mai întîi la nivel de clasă, acum îmi încerc curajul la nivel de municipiu. Proiectele educative se referă la conţinutul activităţilor, la durata lor, la formele de organizare şi metodele folosite. Conţinutul activităţilor nu este stabilit de curriculumul şcolar, ci de cadrele didactice în funcţie de interesele şi preferinţele elevilor. Copiii participă cu atracţie în proiecte de acest fel, cu dăruire de sine, iar noi de cealaltă parte le asigurăm o motivaţie de învăţare şi de sentimentalism profund de apartenenţă ca elev al liceului.
          Îmi dau bine seama că proiectul acesta reprezintă un set de activităţi, care oferă soluţie la problema identificată ( elevii trebuie să cunoască bine creaţia părintelui spiritual al liceului), se desfăşoară într-un interval de timp de 4 luni şi este nevoie de o pregătire organizaţională minuţioasă, foloseşte resurse umane şi  financiare şi sper să producă rezultate măsurabile.
         Proiectul va fi cu succes pentru că este creativ, logic între componente, realist în promovare şi termenii prevăzuţi şi simplist prin semnificaţia problemei apărute. Probabil acestea sunt şi condiţiile pentru un proiect de succes.
         În literatura de specialitate am întîlnit mai multe tipuri de proiecte educative:
-         cultural- artistice
-         civice
-         sportiv-turistice
-         tehnico-ştiinţifice etc.
Pot fi categorisite în proiecte ce se bazează pe:
-         educaţie pentru dezvoltarea personală;
-         educaţie pentru pace;
-         educaţie pentru dezvoltarea comunitară;
-         educaţie prin respectarea drepturilor omului;
-         educaţie  globală;
-         educaţie ecologică;
-         educaţie prin sport;
      În continuare vă prezint o structură a unui proiect educativ de care m-am ghidat în elaborarea proiectului meu.:
  1. Denumirea proiectului sau titlul
-         mesajul sau sloganul proiectului;
-         tipul de educaţie în care se încadrează;
-         tipul de proiect ( municipal, naţional, internaţional).
  1. Aplicantul
- coordonate de contact (telefon, fax, e-mail, adresă).
  1. Context 
- argumentul proiectului(puncte tari, oportunităţi-relaţionale, momentul debutului proiectului).
  1. Descrierea proiectului
-         scop;
-         obiective;
-         grup-ţintă ( direct, indirect, secţiuni pe grupe de vîrstă, gen etc);
-         durata proiectului;
-         metode şi tehnici de lucru, forme de organizare;
-         calendarul activităţilor;
-         rezultate ( măsurabile şi materiale: postere, CD, broşuri, pliante etc);
-         resurse umane (proprii, parteneriale, voluntari);
-         parteneri( palate, cluburi, şcoli, organizaţii non-guvernamentale, guvernamentale-acorduri parteneriale cu specificaţia responsabilităţilor fiecărui partener).
  1. Evaluare- calitate
-         evaluare internă a proiectului (coerenţă-scop-obiective-activităţi-metode de evaluare-indicatori);
-         evaluare externă a proiectului (indicatori).
  1. Sustenabilitatea proiectului
- posibilitatea de dezvoltare, continuarea ulterioară prin autofinanţare sau prin atragere de noi parteneri.
  1. Bugetul proiectului
-         menţionarea surselor de finanţare;
-         precizarea costurilor detaliate pe activităţi, sursa de finanţare;
-         menţionarea bugetului total.
  1. Anexe
-         acordurile parteneriale;
-         justificarea surselor de finanţare proprii (scrisori de intenţie, bilanţ contabil, contracte sponsorizate etc.).
      Merită să planificaţi activitatea educaţională în instituţia Dumneavoastră prin elaborarea şi implementarea proiectelor educative, bazate pe  diferite educaţii, îndreptate spre valorificarea potenţialului nativ al elevilor, întrucît se transpun direct în zidirea unui copil  cu o personalitate proprie.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu