SPRE O EDUCAŢIE EUROPEANĂ
LUCIA PÎRĂU
LUCIA PÎRĂU
ACADEMIA ÎNVĂŢĂTORULUI MODERN
CONFERINŢA ŞTIINŢIFICO-METODICĂ,
5 AUGUST,2012
BUNE PRACTICI ÎN ŞCOALA PROACTIVĂ
SECŢIUNEA I. MANAGEMENT EDUCAŢIONAL
SECŢIUNEA I. MANAGEMENT EDUCAŢIONAL
Pare a fi o provocare în contextul politic al ţării noastre şi totuşi, este
nevoie să tindem spre o cooperare de formare şi dezvoltare profesională a
cadrului didactic preuniversitar din punct de vedere metodologic, adaptat pe
cunoaştere prin implementarea unui învăţămînt mai performant bazat pe stadarde europene.
Este necesar să se producă schimbări în procesul de modernizare a metodelor
activ participative, contribuind la dezvoltarea unor oferte educaţionale
conform cerinţelor europene, să găsim posibilităţi de studiere şi prelucrare a
formelor şi metodelor de activitate care ar duce la o educaţie mai calitativă.
Primii paşi spre o educaţie
europeană trebuie să fie ghidaţi de cîteva obiective:
-
Deducerea
informaţiei despre Uniunea Europeană la nivelul de înţelegere al copiilor.
-
Întărirea
capacităţilor şcolilor de a oferi resurse umane, materiale şi informaţionale
numai în contextul integrării Moldovei în UE.
-
Elaborarea
de programe şcolare, manuale, ghiduri pentru cadre didactice.
-
Formarea
continuă a cadrelor didactice în vederea implementării educaţiei europene.
-
Introducerea
unor teme specifice în curriculumul modernizat sau la decizia şcolii, ori ore
opţionale.
-
Monitorizarea
implementării curriculumului pentru educaţie europeană.
-
Recunoaşterea
de către Ministerul Educaţiei a programelor şcolare.
-
Realizarea
setului de informare pentru educaţia europeană.
-
Realizarea
unui site în Moldova.
-
Crearea
unor asociaţii cu tematica respectivă.
Este îmbucurător faptul că UE promovează
cooperarea dintre statele membre, susţine şi completează acţiunea lor în anumite
domenii ale educaţiei şi formării, promovînd calitatea prin generarea valorii
europene. Aceste domenii sînt:
- Promovarea mobilităţii studenţilor/ elevilor
şi a cadrelor didactice.
- Dezvoltarea cooperării dintre şcoli şi
universităţi.
- Stimularea învăţării limbilor
străine.
- Îmbunătăţirea recunoaşterii
diplomelor, calificărilor şi competenţelor în scop academic şi
profesional.
- Dezvoltarea învăţămîntului
deschis şi la distanţă.
În ultimii ani UE a alocat aproape
13 milioane de euro stimulării de-a lungul vieţii şi a schimburilor
internaţionale. Fondurile puse la dispoziţie
sînt menite să promoveze
cooperarea politică şi învăţarea limbilor străine, învăţarea on- line, precum
şi difuzarea bunelor practici. Au apărut oportunităţi de participare la
proiecte predispuse mai mult pentru gimnazişti şi liceeni( 12-17 ani), nu şi
elevi din treapta primară, aderarea la programul ACES( Parteneriat Şcolar al
Academiei Central Europene) în decembrie 2008.
Odată ce există oferta de
educaţie europeană, ar fi păcat să nu
beneficiem de ea, întrucît statele europene au bune practici în domeniu, cum ar
fi Programul „Comenius”- oferă cadru de cooperare între şcoli şi profesori,
facilitează schimburile de elevi, între licee şi dezvoltarea parteneriatelor
şcolare cu ajutorul internetului ( e TWINNING) implementat cu succes în statul
vecin România.
Îmi doresc ca aceste programe să-mi ofere:
-
Perspective
asupra situaţiei şi structurilor diferitelor sisteme educaţionale din Europa,
-
Permiterea
unei critici şi a unei reflecţii asupra mişcărilor educaţionale în ultimii ani
din Europa.
-
Oferirea
unei baze teoretice practicii europene.
-
Transformarea
reperelor teoretice în practică.
-
Încurajarea
tuturor de a participa la proiectele europene.
Noi paşi vizibili în învăţămîntul
nostru sînt crearea şi implementarea
curriculumului modernizat bazat pe competenţe cheie, sistemul european de
credite pentru formarea profesională încă în proiect , dar sper spre aprobare
de către ME şi nu în ultimul rînd Programul Educaţional „Pas cu Pas” de buni
ani implementat în învăţămîntul primar.
Gîndurile mele sînt poate prea
teoretice şi încă puţin posibile de realizat în sistemul nostru educaţional,
dar asemeni jocului „Nu vreau să mă laud, dar....” primii paşi spre o educaţie
europeană i-am făcut în instituţia noastră prin iniţierea în anul viitor de
studiu în treapta primară, a claselor cu studiere aprofundată a limbilor
străine. Părinţii au fost încîntaţi de decizia administraţiei şi colectivului
profesoral , desigur cu acordul DÎTS , mun. Bălţi; înscriindu-şi copiii cu
entuziasm în liceul nostru.
De Ziua Europei în anul acesta de studiu s-a desfăşurat
un concurs de desene şi recital de
poezie „Pace şi toleranţă”cu participarea elevilor claselor I-IV. Pentru aceste activităţi
extracurriculare a fost trasat obiectivul : trezirea interesului faţă de
Europa, a sentimentului de apartenenţă în familia europeană, a sentimentului de
egalare de şanse şi tratament nedescriminatoriu.
Să mergem cu paşi mărunţi, siguri şi calculaţi spre o educaţie europeană, cu speranţa
că duc la realizarea intereselor
elevilor, dezvoltînd iniţiativa şi creînd premizele formării
unei personalităţi lipsite de complexe sociale, cu o atitudine de respect faţă de valorile
europene.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu