3 aug. 2012


             SPRE O EDUCAŢIE EUROPEANĂ
                                                         LUCIA PÎRĂU
                                                                 ACADEMIA ÎNVĂŢĂTORULUI MODERN  
CONFERINŢA ŞTIINŢIFICO-METODICĂ,
5 AUGUST,2012
BUNE PRACTICI ÎN ŞCOALA PROACTIVĂ
SECŢIUNEA I. MANAGEMENT EDUCAŢIONAL
                                                                   

       Pare a fi o provocare în contextul politic al ţării noastre şi totuşi, este nevoie să tindem spre o cooperare de formare şi dezvoltare profesională a cadrului didactic preuniversitar din punct de vedere metodologic, adaptat pe cunoaştere prin implementarea unui învăţămînt mai performant bazat pe stadarde europene. Este necesar să se producă schimbări în procesul de modernizare a metodelor activ participative, contribuind la dezvoltarea unor oferte educaţionale conform cerinţelor europene, să găsim posibilităţi de studiere şi prelucrare a formelor şi metodelor de activitate care ar duce la o educaţie mai calitativă.
      Primii paşi spre o educaţie europeană trebuie să fie ghidaţi de cîteva obiective:
-         Deducerea informaţiei despre Uniunea Europeană la nivelul de înţelegere al copiilor.
-         Întărirea capacităţilor şcolilor de a oferi resurse umane, materiale şi informaţionale numai în contextul integrării Moldovei în UE.
-         Elaborarea de programe şcolare, manuale, ghiduri pentru cadre didactice.
-         Formarea continuă a cadrelor didactice în vederea implementării educaţiei europene.
-         Introducerea unor teme specifice în curriculumul modernizat sau la decizia şcolii, ori ore opţionale.
-         Monitorizarea implementării curriculumului pentru educaţie europeană.
-         Recunoaşterea de către Ministerul Educaţiei a programelor şcolare.
-         Realizarea setului de informare pentru educaţia europeană.
-         Realizarea unui site în Moldova.
-         Crearea unor asociaţii cu tematica respectivă.
     Este îmbucurător faptul că UE promovează cooperarea dintre statele membre, susţine şi completează acţiunea lor în anumite domenii ale educaţiei şi formării, promovînd calitatea prin generarea valorii europene. Aceste domenii sînt:
       -   Promovarea mobilităţii studenţilor/ elevilor şi a cadrelor didactice.
       -   Dezvoltarea cooperării dintre şcoli şi universităţi.
    - Stimularea învăţării limbilor străine.
    - Îmbunătăţirea recunoaşterii diplomelor, calificărilor şi competenţelor în scop academic şi  
       profesional.
    - Dezvoltarea învăţămîntului deschis şi la distanţă.
     În ultimii ani UE a alocat aproape 13 milioane de euro stimulării de-a lungul vieţii şi a schimburilor internaţionale. Fondurile puse la dispoziţie  sînt menite  să promoveze cooperarea politică şi învăţarea limbilor străine, învăţarea on- line, precum şi difuzarea bunelor practici. Au apărut oportunităţi de participare la proiecte predispuse mai mult pentru gimnazişti şi liceeni( 12-17 ani), nu şi elevi din treapta primară, aderarea la programul ACES( Parteneriat Şcolar al Academiei Central Europene) în decembrie 2008.
    Odată ce există oferta de educaţie europeană, ar fi  păcat să nu beneficiem de ea, întrucît statele europene au bune practici în domeniu, cum ar fi Programul „Comenius”- oferă cadru de cooperare între şcoli şi profesori, facilitează schimburile de elevi, între licee şi dezvoltarea parteneriatelor şcolare cu ajutorul internetului ( e TWINNING) implementat cu succes în statul vecin România.
     Îmi doresc ca aceste programe să-mi ofere:
-         Perspective asupra situaţiei şi structurilor diferitelor sisteme educaţionale din Europa,
-         Permiterea unei critici şi a unei reflecţii asupra mişcărilor educaţionale în ultimii ani din Europa.
-         Oferirea unei baze teoretice practicii europene.
-         Transformarea reperelor teoretice în practică.
-         Încurajarea tuturor de a participa la proiectele europene.
    Noi paşi vizibili în învăţămîntul nostru sînt crearea  şi implementarea curriculumului modernizat bazat pe competenţe cheie, sistemul european de credite pentru formarea profesională încă în proiect , dar sper spre aprobare de către ME şi nu în ultimul rînd Programul Educaţional „Pas cu Pas” de buni ani implementat în învăţămîntul primar.
       Gîndurile mele sînt poate prea teoretice şi încă puţin posibile de realizat în sistemul nostru educaţional, dar asemeni jocului „Nu vreau să mă laud, dar....” primii paşi spre o educaţie europeană i-am făcut în instituţia noastră prin iniţierea în anul viitor de studiu în treapta primară, a claselor cu studiere aprofundată a limbilor străine. Părinţii au fost încîntaţi de decizia administraţiei şi colectivului profesoral , desigur cu acordul DÎTS , mun. Bălţi; înscriindu-şi copiii cu entuziasm în liceul nostru.
       De Ziua Europei în anul acesta de studiu s-a desfăşurat un concurs de desene şi  recital de poezie „Pace şi toleranţă”cu participarea elevilor claselor  I-IV. Pentru aceste activităţi extracurriculare a fost trasat obiectivul : trezirea interesului faţă de Europa, a sentimentului de apartenenţă în familia europeană, a sentimentului de egalare de şanse şi tratament nedescriminatoriu.
      Să mergem  cu paşi mărunţi, siguri şi calculaţi  spre o educaţie europeană, cu speranţa că  duc la realizarea intereselor elevilor, dezvoltînd iniţiativa şi creînd premizele  formării  unei personalităţi lipsite de complexe sociale, cu  o atitudine de respect faţă de valorile europene.
                                                                                                                               

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu